حوادث ناشی از کار چیست؟

حوادثی که در جریان انجام کار در محیط کار برای کارگران اتفاق می افتد و صدمات بدنی مرگبار و غیر

مرگبار ایجاد می کند حوادث ناشی از کار محسوب می شوند.

حوادث ناشی از کار از دیدگاه صندوق تامین اجتماعی:

حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می

افتد مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا

ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده

دار انجام ماموریتی باشد.

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و

برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه

درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای گشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد

حوادث بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب میشوند.

(ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی )

ایمنی در کار

یکی از مهمترین اقداماتی که کارفرمایان باید در محیط کار اجرا نمایند تامین ایمنی کارگاه است.

ایمنی یعنی فراهم کردن شرایطی که در آن صدمه و جراحت و بیماریهای شغلی، مرگ و ورود خسارت بر اموال و تجهیزات کار را به حداقل رساندن.

حادثه در کار

حادثه اتفاق پیش بینی نشده ای است که تحت تاثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاق

ناگهانی رخ می‌دهد و موجب ورود صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می گردد.

تکلیف کارفرما پس از وقوع حادثه

کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده انجام دهد.

گزارش حادثه را ظرف ۳ روز اداری از تاریخ وقوع حادثه به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی

اطلاع دهد. (ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی)

در این صورت اگر کارفرما متحمل هزینه‌هایی شده باشد می‌تواند برای دریافت هزینه های خود به

سازمان تامین اجتماعی مراجعه و مطابق مقررات هزینه‌ها را مطالبه نماید.

لازم به ذکر است که مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما (یا مسئولین کارگاه) است.

در مواقعی که بر اثر عدم رعایت مقررات قانونی توسط کارفرما و مسئول کارگاه حادثه ای رخ دهد

این اشخاص از نظر کیفری و حقوقی مسئول خواهند بود.

مهمترین مسئولیت کارفرما در رابطه با کارگران تامین امنیت و بهداشت کارگاه می باشد.

کارگران و کارفرمایان باید توجه داشته باشند که بارعایت برخی از اقدامات بر اساس اصول و قوانین

حاکم بر کار می توانند تا حدود زیادی از وقوع حوادث ناشی از کار جلوگیری کند.

توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی حتماً با یک مشاور متخصص درحقوق کار از حقوق کار و کارگر به کارفرما آگاهی کامل دارد مشورت کنید.

راه های کاهش حوادث ناشی از کار

۱- تامین تجهیزات مدرن و غیر فرسوده

۲- آموزش نحوه کار ایمن در استفاده از ابزارها و ماشین آلات

۳- آموزش روش های حفظ ایمنی و اقدامات بهداشتی

۴- آموزش اقدامات اولیه بعد از وقوع حادثه

۵- استفاده از کارگران در بخش‌های مختلف کارگاه با توجه به مهارت و تخصصشان

۶- نصب دستورالعمل ها در کارگاه

۷- برگزاری دوره های آموزشی به صورت مستمر مطابق روش های به روز.

آیا مسئولیت کارفرما نسبت به حوادث کار مطلق است و به عبارتی آیا در هر شرایطی کارفرما مسئول حوادث است؟

خیر مسئولیت کارفرما مطلق نیست.مگر در صورت احراز موارد زیر:

  • در صورت به کارگیری نیروی غیر متخصص که مهارت انجام کار را ندارند(تقصیر در استخدام)
  • در صورت بکارگیری ابزار و ماشین آلات فرسوده و دارای نقص فنی که معمولاً کار با چنین ابزار ناایمنی منجر به بروز حادثه و خطر می گردد.
  • در صورتی که کارفرما نظارت کافی بر کارگاه نداشته باشد و آموزشهای لازم را جهت کار با دستگاه ها و ابزار آلات به کارگران ارائه نکرده باشد.

لازم به ذکر است در مواردی که عدم تقصیر کارفرما ثابت شود و تمامی اقدامات قانونی لازم بعد از

وقوع حادثه از طرف کارفرما رعایت گردد و خود کارگر مقصر باشد بیمه تنها خسارت وارده را جبران

می کند ولی موضوع دیه و مجازات منتفی است.

در نتیجه دانستیم که در بعضی مواقع حوادث ناشی از کار بر اثر اقدام نادرست خود کارگر اتفاق

می‌افتد و کارفرما در وقوع آن هیچ تقصیر و نقشی ندارد.

در صورت وقوع اختلاف  کارفرما و کارگر می توانند به هیئت حل اختلاف کار مراجعه و شکایت خود را

مطرح کنند

دلایل وقوع حادثه در محیط کار

  • عدم رعایت اصول ایمنی
  • انجام فعالیت های غیر تخصصی
  • سقوط کارگر از ارتفاع
  • برق گرفتگی
  • سقوط ابزار و مصالح از ارتفاع

برخی نکاتی که کارگران به منظور کاهش حوادث کار باید رعایت کنند:

رعایت اصول ایمنی ،عدم تردد و کار کردن در زیر بار معلق، عدم قبول کاری که در آن مهارت و

تخصص ندارند، گزارش وضعیت سلامت یا بیماری به کارفرما، استفاده از ابزارهای خاص ایمنی در

موقع کار در ارتفاع ،استفاده از کلاه و لباسهای ایمنی.

در صورت رعایت اصول و قواعد کار از جانب کارفرما و کارگر تا حد زیادی می توان از وقوع حوادث

کاری، آسیب، جراحت ،شکستگی، نقص عضو و در موارد شدیدتر از فوت کارگر جلوگیری کرد و از

طرح دعوا، شکایت ، محکومیت و پرداخت دیه و ارش جلوگیری نمود.

توصیه می‌کنیم کارفرمایان و کارگران قبل از هر اقدامی با مشاور متخصص در امور مربوط به کسب و

کار خود مشاوره داشته باشندو در ابتدای کار از حقوق تکالیف و قوانین حاکم بر کار مانند مسئولیت

کارفرمایان و کارگران آگاهی کامل کسب کنند.

حوادث ناشی از کار موجب رنج و مرارت برای کارگران و خانواده ی آن ها و باعث زیان های اقتصادی

برای کارفرمایان می گردد.هر چند که هر کارگر باید نهایت سعی و کوشش را در جهت پیشگیری از

حادثه به عمل آورد، اما مسئوولیت اصلی در این مورد بر عهده ی کارفرمایان می باشد.

حادثه خود به خود روی نمی دهد، بلکه معلول عواملی است می توان با اتخاذ تدابیری آن ها را به

حداقل رساند. لذا چاره ای کار در آن است که از شکلگیری عوامل و علل حوادث جلوگیری

نماییم.حوادث ناشی از کار یا ناشی از خطاهای انسانی ویا معلول اشکالات فنی و تکنیکی است.

اما عوامل انسانی رایج ترین آنهاست. مهمترین این عوامل عبارتند از: عدم برنامه ریزی صحیح، عدم

نظارت و سرپرستی ، فقدان ارتباطات، بی دقتی ، بی توجهی به دستورالعمل ها.

از جنبه ی عوامل فنی، حادثه را می توان معلول ماشین آلات و ابزار کار ناقص و غیر ایمن و یا

طراحی نامناسب کارگاه و محیط کار به حساب آورد. لذا مهمترین راه های حفاظت در برابر حوادث،

آموزش، تامین وسایل کار سالم و ایمن، برقراری روش ها و فرایند های ایمن کار، استفاده از وسایل

و ادوات ایمنی و وسایل حفاظت فردی از قبیل کلاه و کفش ایمنی، کمربند ایمنی و طناب نجات و یا

مهار، دستکش حفاظتی، انواع لباس های حفاظتی، عینک حفاظتی، ماسک و وسایل حفاظتی جهاز

تنفسی وغیره می باشد.

مهمترین حوادث رایج در کارگاه های ساختمانی و عمرانی عبارتند از:سقوط افراد از ارتفاع، سقوط

مواد و مصالح کار بر روی کارگران، ماندن کارگران در زیر آوار ناشی ز ریزش ناگهانی ساختمان در

دست تخریب ویا دیواره های گودبرداری، تماس با خطوط هوایی انتقال نیروی برقف برخورد با اشیاء

متحرک، صدمات کمر و ستون فقرات در اثر روش های غلط حمل و جابجا کردن دستی بار و مصالح،

صدمات ناشی از کاربرد ناصحیح ابزار کار ویا کار کردن با وسایل و ابزار کار ناقص و ناایمن، صدمات

ناشی از کاربرد غلط وسایل و تجهیزات بالابر از قبیل جرثقیل های برجی، جرثقیل های متحرک

کامیونی، وینچ ها و بالابرهای قرقره ای و غیره.

بررسی گزارش های آماری سالانه منتشره توسط اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه

اجتماعی نشان می دهد که حدود سی و پنج درصد حوادث ناشی از کار در کشور ما مربوط به

فعالیت های ساختمانی و عمرانی است که اغلب آنها منجر به فوت می باشد. درصد بالایی از این

حوادث معلول عدم آگاهی در زمینه های ایمنی است که این عدم آگاهی نیز خود ناشی از عدم

آموزش کافی و موثر بوده و می تواند بسادگی قابل پیشگری باشد.

قابل توجه کارفرمایان

آیا میدانید در صورت بروز حادثه برای کارگران خود می بایست حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت گزارش

حادثه را به شعب تامین اجتماعی ارسال نمایید.

در حین رفتن به منزل با سرویس ایاب و ذهاب کارگاه دچار حادثه شده ام، آیا حادثه من ناشی از کار محسوب می گردد ؟

بلی،بر اساس ماده چهار قانون کار و ماده شصت قانون تامین اجتماعی حادثه مزبور مشمول قانون کار است .

حوادث و خطرات ناشی از حوادث ساختمانی و کار چیست ؟

بر اساس جدیدترین داده‌های حوزه آسیب‌ها و حوادث ناشی از کار، بیشترین تعداد حوادث شغلی مربوط به فعالیت کارگران در کارگاه‌های ساختمانی است.

به گزارش آتیه آنلاین، نگاهی به آمار حوادث ناشی از کار در بخش‌های مخلف اشتغال و تولیدی در کشور، نا ایمن بودن محیط‌های کار در پروژه‌های ساختمانی را نشان داده به گونه‌ای که بر مبنای تازه‌ترین داده‌های این حوزه حدود ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار و اشتغال مربوط به فعالیت‌های ساختمانی است.

تدوین و نظارت بر سیاست‌های کارآمد دولت‌ها در حوزه روابط کار و موارد مرتبط با ایمنی محیط کار و اجرای آن توسط کارفرمایان در محیط کار در راستای کنترل و کاهش آماری حوادث ناشی از کار و همچنین به‌روزرسانی استانداردهای ایمنی کار، زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های کار غیرفوتی و فوتی محسوب می‌شود.

شناسایی دلایل زمینه‌ساز حوادث ناشی از کار و تدوین سیاست‌های کاهشی و پیشگیرانه در این حوزه توسط دولت‌ها و اجرای آن در کارگاه‌ها توسط کارفرمایان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دهه‌های گذشته مدنظر قرار گرفته و موجب کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار در این کشورها شده است.

مبنای قانونی حوادث شغلی

بر اساس ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان و مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین‌ حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل مذکور را نیز آموزش دهند.

کارفرمایان و مسئولان واحدهای ایمنی کارگاه‌ها وظیفه دارند در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نیز نظارت کافی را داشته باشند و کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه کارگاه هستند.

البته در بسیاری از کشورها به دلیل محدودیت‌های مالی و تعداد بازرسان کار، نظارت‌های کارگاهی در راستای کنترل حوادث ناشی از کار و نظارت بر حسن اجرای ایمنی محیط کار به صورت دائمی ‌نبوده و به صورت موردی و حسب ضرورت است.

قانونگذار در ماده ۹۵ قانون کار، کارفرما را مسئول اجرای قوانین و مقرارت ایمنی و بهداشتی دانسته و شخص وی را مسئول و جبران‌کننده خسارت وارده در اثر حادثه ناشی از کار به کارگران می‌داند.

۹۶ درصد حوادث کار برای مردان اتفاق می‌افتد

با توجه به اینکه در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ میزان حوادث کار در کشور با جریان کاهشی روبرو بوده، آمار این حوادث در سال ۱۴۰۰ برابر با هشت‌هزار و ۹۳۱ نفر عنوان شده است.

نتایج گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حوادث ناشی از کار حاکی از این است که با توجه به داده‌های آماری حوزه آسیب‌های شغلی در کارگاه‌های سراسر کشور، ۹۶.۷ درصد این آسیب‌ها مربوط به مردان و تنها ۳.۳ درصد این حوادث شغلی در ارتباط با زنان اتفاق افتاده است.

بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ تعداد هشت‌هزار و ۹۳۱ نفر از افراد شاغل دچار حوادث ناشی از کار شدند که از این تعداد هشت هزار و ۶۳۴ نفر را مردان و ۲۹۷ نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

فوت سالانه ۷۲۰ نفر در جریان حوادث کار

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در جریان اجرای طرح ضربتی بازرسی از کارگاه‌های پرخطر ساختمانی با اشاره به اینکه سالانه ۷۲۰ نفر فوتی حوادث ناشی از کار در کشور رخ می‌دهد، گفت: حدود ۳۸ درصد داده‌های آماری حوادث کار نیز به کارگاه‌های ساختمانی مربوط می‌شود.

علی حسین رعیتی فرد تصریح کرد : آسیب‌های ناشی از کار مشکلات بسیاری برای افراد، کارگاه‌ها و خانواده‌های کارگران ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: ارتقا ایمنی و صیانت از نیروی کار به دنبال عضویت ایران در مقاوله‌نامه‌های جهانی ایمنی کار در دستور برنامه‌ریزی وزارت کار قرار گرفته است.

وی بیان داشت: سالانه در جهان بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان در جریان حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند.

۴۹ درصد فوتی حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی

معاون وزیر کار گفت: در کشور ما حوادث ناشی از کار در گارگاه‌های ساختمانی بسیار بیشتر از دیگر کارگاه‌ها است و به صورت تقریبی حدود ۴۹ درصد فوتی‌های ناشی از کار در کشور به کارگاه‌های ساختمانی مربوط می‌شوند.

رعیتی‌فرد ادامه داد: در راستای ایمنی کار ضعف قوانین و مقررات وجود نداشته و باید در این زمینه فرهنگ ایمنی کار را مورد تمرکز قرار دهیم.

بیشترین دلایل حوادث شغلی

آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی است که گیرکردن داخل یا بین اشیاء و ماشین، سقوط کردن و لغزیدن، برخورد با اشیاء و تجهیزات، سقوط اشیاء، ریزش و ماندن زیر آوار، آتش‌سوزی، انفجار، خفگی و تماس یا مواد شیمیایی خطرناک به ترتیب بیشترین دلایل حوادث ناشی از کار را در سال ۱۴۰۰ شامل شده‌اند.

به عنوان مثال گیرکردن داخل یا بین اشیاء و ماشین در حدود دوهزار مورد و سقوط اشیاء بیش از هزار مورد از دلایل حوادث شغلی را به خود اختصاص داده‌ که البته دلیل “سقوط کردن و لغزیدن” در محیط‌های کاری با تعداد سه‌هزار و ۲۷۸ مورد بیشترین دلیل وقوع حوادث کار در سال گذشته عنوان شده است که با ۳۵.۴ درصد و “گیر کردن داخل یا بین اشیاء” نیز با ۲۱.۴ درصد بیشترین درصد عوامل حوادث کار را در اختیار داشته‌اند و البته آمار “سقوط کردن و لغزیدن” در سال ۱۳۹۸ تعداد چهارهزار و ۵۲۰ مورد بوده است.

همچنین در بخش آسیب‌های کاری در شغل‌های مختلف نیز حوزه فعالیت صنعت و تولید در سال گذشته با تعداد سه هزار و ۴۱۰ مورد بیشترین آمار مرتبط با حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده است.

البته فعالان بخش ساختمانی نیز در همین سال سه‌هزار و ۲۸۲ مورد از حوادث ناشی از کار را تجربه کرده‌اند. فعالیت‌های ناشی از صنعت(تولید) نیز ۳۸.۲ درصد و ساختمان ۳۶.۷ درصد از اتفاقات و حوادث شغلی را در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

تدوین سیاست‌های کاهش حوادث ناشی از کار

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص ارائه راهکارهای مرتبط با کاهش حوادث کار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف قانونی در این خصوص اظهار داشت: در راستای کاهش حوادث ناشی از کار در فضای کار و تولید، راهکارهای متفاوتی اثربخشی لازم را داشته که تدوین سیاست‌های مرتبط با این موضوع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست تبیین، تدوین و اقدام است.

علی‌حسین رعیتی‌فرد همچنین اضافه کرد: سازمان بین‌المللی کار (ILO) به عنوان نهادی که تدوین‌کننده قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و توصیه‌نامه‌های مرتبط با حقوق کار است، در راستای ایجاد محیط ایمن در فضای کسب‌وکار و بسترسازی جهت حفاظت جسمی ‌و روحی از نیروی کار شاغل در کارگاه‌ها در سطح جهان مقررات و توصیه‌نامه‌هایی را مصوب کرده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های نشان می‌دهد که آمار حوادث کار در کشور ما نسبت به میانگین کشورهای همگن ما پایین‌تر است و با اجرایی کردن مفاد مقاوله‌نامه ۸۱ بازرسی کار امکان کاهش بیشتر حوادث کار و نزدیک شدن به استانداردها را خواهیم داشت، افزود: مطابق مصوبه شورای عالی حفاظت فنی و در راستای کاهش حوادث ناشی از کار، کارفرمایان و پیمانکاران حاضر در مناقصات موظف به دریافت تأیید صلاحیت حفاظت و ایمنی از حوزه معاونت روابط کار هستند.

معاون وزیر کار با بیان اینکه با توجه به ضرورت تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی در جهت هدایت آمار حوادث ناشی از کار به سمت روند کاهشی، استفاده از تمامی ‌راهکارهای عملی ممکن باید در دستور کار باشد، عنوان کرد: در این راستا بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان بین‌المللی کار می‌تواند اثرگذاری بالایی در کاهش حوادث محیط کار و حفاظت از نیروی کار داشته باشد.

علت تعلیم و آموزش مسائل ایمنی در همه قشر از کارفرما تا کارکنان و ……..  نقش به سزایی در کاهش حوادث ناشی از کار دارد.در آماری که پزشکی قانونی منتشر کرده است طی 10 سال گذشته در حوادث ناشی از کار قریب به حدود 16000 نفر جان عزیز خود را از دست دادند.در این مقاله باشما همراه هستیم تا به شما بگوییم حوادث ناشی از کارچیست و در این حوادث مسئولیت کارفرما چیست؟

به چه حوادثی، ناشی از کار گفته می شود و این حوادث  ناشی از چیست؟

مطابق با ماده “٦٠” قانون تأمین اجتماعی:

«حادثه ناشی از کار حادثه ای است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.

اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می‌گردد مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حادثه­ ای که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می­افتد حادثه ناشی از کار محسوب می‌گردد.»

 علت حوادث ناشی از کار :

حواد نتاشی از کار به‌ نوع‌ محیط و شرایط انجام کار ، نوع ابزار و ادوات مورد استفاده‌ دارد و می‌توان‌ آنها را به‌ دو دسته‌ مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ تقسیم‌ كرد:

حوادث مستقیم :

منظور از حوادث مستقیم حوادثی است که در به وجود آمدن حادثه سهم اصلی را دارند مانند:

1-جابجا كردن‌ كالا

2-كار با ماشین‌آلات‌

3-سقوط‌ اشیاء

4-افتادن‌ كارگر از ارتفاع‌

5-استفاده‌ غیرصحیح‌ از ابزار كار

6-افتادن‌ به‌ علت‌ لیز خوردن‌

7-برخورد با مانع‌، سوختگی‌

حوادث غیر مستقیم:

همانطور که از اسم آن مشخص است بطور غیر مستقیم روی افراد تاثیر میگذارد مانند:

1-نور نامناسب‌

2-صدای‌ بیش‌ از حد

3-عدم‌ تهویه‌ خوب‌

4-نامناسب‌ بودن‌ درجه‌ حرارت‌ محیط‌ كار

5-طولانی‌ بودن‌ ساعات‌ كار

6-سرعت‌ بیش‌ از حد تولید

اقدامات لازم در صورت وقوع حادثه ناشی از کار:

به موجب ماده ٦٥ قانون تامین اجتماعی:

کارفرمایان مکلفند در زمان وقوع حادثه ناشی از کار  اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و گزارش حادثه را ظرف سه روز اداری کتباً به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد. سازمان نسبت به ثبت آمار حوادث ناشی از کار بیمه شدگان تحت پوشش مستند به تعریف ارائه شده ذیل ماده 60 قانون تامین اجتماعی  اقدام می نماید . حوادث ناشی از کار اعلامی از سوی سازمان پزشکی قانونی حسب ارجاع از سوی مراجع قضایی و متقاضیان و اعلام آنها بعنوان حادثه ناشی از کار ثبت می گردد.

به استناد بند هـ ماده ۹۶ قانون کار:

اداره کل بازرسی کار نسبت به بررسی ، تحلیل و انتشار آمار حوادث ناشی از کار اقدام می نماید . حادثه ناشی از کار ، حسب شکایت حادثه دیده یا اولیاء دم و ارجاع از سوی مقام قضایی به ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ، توسط بازرسان کار سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفته و ثبت می گردد .

  درخواست بررسی حوادث ناشی از کار چگونه می باشد؟

1-مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست

2-بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام محترم قضایی و انتظامی

3-مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی

4-مراجعه حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان و ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار

5- تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری، به منظور ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده و صدور رای

خدمات درمانی کارگری که حین انجام وظیفه دچار حادثه شده است:

حسب ماده 54 قانون تامین اجتماعی:

بیمه شدگان و افراد خانواده آن ها از زمانی که مشمول مقررات می گردند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند خدمات پزشکی که به عهده صندوق تامین اجتماعی است شامل کلیه اقدامات درمانی:

  • سرپایی
  • بیمارستانی
  • تحویل داروهای لازم
  • انجام آزمایشات تشخیص طبی

هزینه های کارفرما در صورت تقصیر در حوادث ناشی از کار:

1-پرداخت خسارت به صندوق تأمین اجتماعی جهت برقراری مستمری و یا غرامت نقص عضو مستند به ماده 66 قانون تأمین اجتماعی

2- مجازات های مقرر در فصل یازدهم قانون کار از جمله مواد 171 و 176  قانون کار

3-  جرائم موضوع جنبه عمومی جرم

شناسایی مقصر حادثه در حوادث ناشی از کار:

تعیین تقصیر حادثه به عهده مقام محترم قضایی است ولی در صورت صدور دستور مقام محترم قضایی مبنی بر تعیین تقصیر ، بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری می توانند نظر مشورتی در این رابطه به مقام قضایی ارائه نمایند .

پیشنهاد ما برای شما:مرخصی زایمان 

در صورت ورود غیر مجاز افراد متفرقه به کارگاه مقصر چه کسی است ؟

مطابق ماده 10 آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی:

کارگاه ساختمان باید به طور مطمئن و ایمن محصور و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل آن جلوگیری شود . همچنین نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده که در شب و روز قابل رویت باشد در اطراف کارگاه ساختمانی ضروری است . در صورت وقوع چنین اتفاقی کارفرما نیز مقصر خواهد بود و بصورت کلی کارفرما در محدوده کارگاه دارای مسولیت قانونی می باشد.

به موجب تبصره 2 ماده 95 قانون کار:

چنانچه کارفرما یا مدیران واحدهای موضوع ماده 85 این قانون برای حفاظت فنی و بهداشت کار وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگر قرار داده باشند و کارگر با وجود آموزش های لازم و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آن ها استفاده ننماید و همین عامل از علل بروز حادثه باشد کارفرما در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید